Velkommen! Vi er samfunnet - mars 2024

Hele mars måned ber jeg så mange som mulig, om å gjøre så mange små aktiviteter som mulig, som bidrar positivt til et godt og trivelig samfunn.




Aktivitetene:

Dag 1 - dag 5


1. Reager positivt på noe noen sier eller forteller deg.


2. Send en hyggelig e-post til noen du ikke har snakket med på en stund.


3. Gå til nettsiden til en utenlandsk avis og les nyhetene. Bruk et oversettelsesprogram om nødvendig.


4. Søk i ulike kilder (bøker, nettsider, videoer osv.) etter informasjon om å ta ansvar. Du kan også bruke engelskspråklige kilder hvis du vil.


5. Si "hei" til noen du ikke kjenner.


6. Skriv et postkort til noen, kjøp et frimerke og send postkortet.


7. Besøk nettstedet av en bedrift. En liten og/eller lokal bedrift, helst. Og send en e-post til bedriften med et godt, hyggelig, seriøst, oppriktig spørsmål.


8. Ta papir og penn. Lag en sirkel i midten og skriv "vennskap" i den. Skriv rundt i sirkelen hvilke ferdigheter noen trenger for ekte vennskap. Hva bør noen kunne? Bruk bøker og/eller internett, hvis du trenger det.


9. Les en (papir)bok i minst 30 minutter.


10. Når noen forteller (deg) noe, still minst 1 eller 2 spørsmål om det h*n forteller, før du sier din mening eller før du forteler om din erfaringer.


11. Søk etter informasjon på internett eller i bøker (bibliotek) om hvordan du kan gjenkjenne falske bilder, falske nyheter og spam. Så ikke en nettside som forteller hva som er ekte og hva som er falskt. Men en nettside som lærer deg hvordan du kan gjenkjenne det selv.


12. Nevn fem positive egenskaper du har.


13. Ta deg tid til å gjennomgå og lese nettsidene du besøker mer detaljert.


14. Søk i ulike kilder (bøker, nettsider, videoer osv.) etter informasjon om å sette grenser. Du kan også bruke engelskspråklige kilder hvis du vil.


15. Se minst to TedTalks på YouTube.




Dag 11 - dag 15


31. Kjenner du noen med en fysisk eller psykisk lidelse eller utfordring? Søk etter informasjon om emnet. I bøker, på internett. Les om symptomene, behandlingen. Les historier fra andre pasienter. Bruk også gjerne engelskspråklige kilder.


32. Ta en penn og papir. Tenk over tre fine gavepakker. Sett sammen tre gode og smakfulle pakker, bestående av produkter (hovedsakelig mat og drikke) fra supermarkedet. Lag minst 1 sunn pakke. 


33. Vis interesse til noen du ikke snakker så ofte med og/eller ikke kjenner så godt. Spør hvordan det går. Litt småprat.


34. Kjenner du noen som har det vanskelig? Spør ham eller henne "Hva vil hjelpe deg, hva trenger du, hva kan folk gjøre for å hjelpe deg?" Lytt til hva personen trenger og tenk om det er noe du kan/vil gjøre. Noen ganger kan små ting utgjøre en stor forskjell.


35. Nevn noe positivt du ser noen gjøre. "Jeg ser at du jobber hardt." "Du tar godt vare på oss." "Du er alltid i tide." "Du lager deilig kaffe." Mange mennesker gjør mange gode ting hver dag. Det er fint om det blir sett og nevnt. At du får bekreftelse på at det blir sett og verdsatt.


36. Prøv å ikke si noe negativt. Minst en hel dag.


37. Send en tekstmelding til noen du ikke har snakket med på lenge og spør hvordan det går.


38. Legg noe lite og fint i postkassen til noen. Et postkort, et brev, noe godt å spise eller drikke (ingen produkter som kan være avhengighetsskapende eller skadelige) med en liten hilsen.


39. Komplimenter deg selv. Hva gjør du bra? Skriv komplimentet på en lapp. Gjør det et sted der du ser det av og til.


40. Gi noen på en vennlig og respektfull måte, ærlig svar eller tilbakemelding,


41. Spør forskjellige personer og selskaper om visittkortene deres. Samle minst fem i nær fremtid.


42. Hvis du økonomisk har muligheten, kjøp noe lite og vanlig å spise eller drikke til noen og gi det til ham eller henne. For eksempel en boks te, litt frukt, en pose nøtter. (Husk at noen kan ha allergier eller en spesiell diett).


43. Det er folk som jobber for oss hver dag, og vi tar det for gitt at de gjør det. De ansatte i supermarkedet, postbudet, søppelmenn osv. Si «takk» til dem. Eventuelt med en kort prat eller en liten gave om du vil det. Men det er ikke nødvendig. Husk at det handler om gesten, ikke om hvor mye penger du bruker eller om å imponere.


44. Et tema å tenke over. Hvordan hjelper og støtter du mennesker rundt deg, til å nå sine mål? Hvordan hjelper og støtter folk deg til å nå dine mål?


45. Gjør alt du gjør bevisst og med oppmerksomhet.


Dag 21 - dag 25


61. Ta penn og papir og lag to lister. På en liste skriver du ned alle tingene som går bra i hverdagen. På den andre listen skriver du ned alle de tingene som ikke går bra i dagliglivet. Skriv etter hver ting som ikke går bra i hverdagen ned, hva du skal gjøre for å prøve å forbedre situasjonen. Velg noe som er bra/positiv, oppnåelig og som du har kontroll over.


62. Ta en titt rundt i huset. Hvilke bilder henger der? Er det et godt tidspunkt å erstatte bilder eller legge til nye? Finnes det bilder av morsomme, hyggelige og spesielle positive situasjoner? Ting som minner deg om godt, kjærlighet, tillit, sikkerhet og så videre?


63. Ikke gjør noe i tre eller fem minutter. Ikke spis, ikke drink, ikke prat, ikke TV/PC/telefon, bare sitt og gjør ingenting for tre eller fem minutter.


64. Plukk opp minst tre stykker søppel fra gaten. Kast det i søppeldunken e.l.


65. Ta en titt i kjøkkenskapene for å se om det er produkter som har vært der lenge og/eller som du bruker lite eller ikke i det hele tatt. Se om du kan lage et måltid med det.


66. Prøv å ikke bruke de store selskapene/nettsidene på en dag. Slik som Google, Facebook, Schibsted osv. Prøv å se etter alternativer.


67. Besøk nettstedet til en liten (lokal) bedrift. Ta deg tid til å se på nettsiden og lese tekstene.


68. Hvis du er på sosiale medier, se hvem du har blokkert og gi minst to personer en ny sjanse. Fjern blokkeringen av dem i minst to dager.


69. Gå en tur og fotografer minst 15 forskjellige arter, ville dyr (ingen katter, hunder, men insekter, fugler osv.). Hvis du vil, kan du dele denne aktiviteten over flere dager.


70. Det er søndag. Ta deg tid til å være kreativ. Kanskje med gamle sokker, papir og kartong du har kastet og andre materialer som du kan gjenbruke. Bare å hekle, strikke, brodere eller andre kreative hobbyer er også bra. Kanskje du kan lage postkort til å sende? Eller en liten hjemmelaget gave til noen?


71. Lag en økonomisk oversikt over dine inntekter og utgifter. Hva går bra og hva kan forbedres?


72. Noe å tenke over. Hva gjorde du da du var ung og ikke hadde telefon/datamaskin ennå, eller da telefoner eller datamaskiner ikke fantes ennå? Hva slags aktiviteter gjorde du? Ville det vært gøy å gjøre noe sånt igjen i dag? Ja, også voksne kan lage snømann, leke med Lego eller høre på musikk og synge med.


73. Ikke klag om ting du ikke gjør bra selv. Gjør det selv bra først, så har du 'rett' til å klage.


74. Er det en oppgave som noen alltid gjør alene? Gjør det en gang sammen. Måke snø sammen. Handle sammen. Gå tur med hunden sammen.


75. Vis interesse for noens hobby, arbeid eller egen bedrift. Still spørsmål. Spør om personen kan vise noe av arbeidet. Bilder, nettside, noe annet?



"Vi er samfunnet.
Så hvis vi ikke liker samfunnet,
må vi endre og forbedre oss
for å endre og forbedre samfunnet."

 

Kaiehuset

Dag 6 -  dag 10


16.  Besøk nettstedet av tre bedrifter. Små og/eller lokale bedrifter, helst. Og send en e-post til bedriftene med tilbakemelding om nettsiden.

Skriv ærlig, seriøst og pent hva du liker med nettsiden og hva du ikke liker med nettsiden. Skriv også hvorfor du synes det. 


17. Gå en tur i en halvtime eller mer, der du bor, f.eks i nabolaget.


18. Tilby hjelp til noen i en situasjon der du kan hjelpe. Si hvordan du kan hjelpe og spør om det er greit, før du begynner å hjelpe.


19. Si "takk" til minst tre forskjellige personer og fortell dem hva du er takknemlig for.


20. Søk i ulike kilder (bøker, nettsider, videoer osv.) etter informasjon om å være ærlig. Du kan også bruke engelskspråklige kilder hvis du vil.


21. Ta en penn og papir. Skriv ned hvordan livet ditt var for fem eller ti år siden. Skriv også ned hvordan det går nå. Hva har endret seg i disse årene og hva har du gjort for å oppnå det?


22. Send noen et fint brev eller postkort. Til bursdagen hans/hennes. For å feire noe. Fordi du tenker på ham/henne. Eller uten spesifikk grunn. Dersom personen bor i nærheten kan du selv legge kortet i postkassen. Eller du kan sende den med frimerke med Posten.


23. Det er snart helg. Organiser kvalitetstid for deg selv og/eller familien din. En eller flere timer tid for hverandre og å gjøre noe som slapper av, som gjør deg glad, som gjør deg godt. Uten telefoner, uten jobb/studie, uten andre mennesker, uten alkohol eller andre usunne ting.


24. Har du nylig spurt noen om råd og fått tips, hjelp og/eller råd? Ta kontakt med personen og fortell hva du gjorde med tipsene, hjelpen og/eller rådene. Selv om du ikke gjorde noe med det og kanskje fulgte noen andres råd.


25. Svar på noens innlegg på sosiale medier eller en annen plattform. Eller send noen en e-post som svar på noe de skrev.


26. Lag noe å spise eller drikke til noen, uten at du vil ha noe tilbake for det.


27. Støtt en liten og/eller lokal bedrift. For eksempel ved å dele et innlegg på sosiale medier, kommentere det, fortelle andre om bedriften, kjøpe noe fra bedriften (hvis du virkelig vil), osv.


28. Legg planer for uken som kommer. Skriv det ned på papir. Hvilke oppgaver må du gjøre? Hvilke mål har du? Hvordan skal du jobbe med det?


29. Gå ut. Gå en tur, arbeid i hagen, ta en kopp te eller kaffe. Lytt til fuglene. Ta bilder av naturen. Bli ute i minst en halvtime.


30. Det er søndag, gjør noe avslappende. Kanskje sammen med noen. Les en bok, legg et puslespill, spill et brettspill eller se en film.



Dag 16 - dag 20


46. Gjør noe uten maskin som du vanligvis ville gjort med en maskin. For eksempel å gå til butikken i stedet for med bil. La tøyet tørke på linjen, i stedet for i tørketrommelen.


47. Følg tre små og/eller lokale bedrifter på sosiale medier.


48. Hvilken ferdigmat er din favoritt? Det er helg. Lag maten fra bunnen.


49. Har noen hjulpet deg eller er det noen som gjør noe gratis/frivillig for deg? Uttrykk din takknemlighet. I alle fall med "(Tusen) takk". Hvis du vil gi noe, kan du gjøre det, men sørg for at det er passende. Til småting er det nok med f.eks en boks te, litt frukt og/eller en sjokoladeplate, en liten plante, blomsterløk til hagen. Hold det enkelt. Det handler om gesten.


50. Skriv et håndskrevet brev til noen. Med noe fint. Et bilde, en tegning, en avisartikkel, en tepose, noe lite. Du kan sende den i posten i morgen.


51. Be noen å delta i «Vi er samfunnet 2024».


52. Fortell noe positivt om noen, til noen andre.


53. Plant frø av frukt og grønnsaker hvis du vil ha en grønnsakshage.


54. Det er vår, rengjør huset. Rydd opp, kast. Åpne vinduene. Lukten av rengjøringsmiddel/såpe.


55. Hvis du er sammen med flere personer hjemme eller på jobb, kan du lage en tallerk med forskjellig snacks. Velg ulike typer produkter, slik at personer med allergier eller som ikke kan spise visse ting, i det minste kan velge noe. Tenk på frukt, grønnsaker, nøtter, chips, sjokolade, kjeks, lakris osv.


56. Trenger du en gave til en som har alt? Se etter små og lokale bedrifter, de har ofte unike produkter og tjenester. På denne måten hjelper du også små og lokale bedrifter.


57. Hva er det du savner i samfunnet? For eksempel et brev i posten. Eller at noen hjelper eller støtter deg. Ekte vennskap eller noe annet? Gjør du disse tingene selv? Ta initiativ, gå foran som et godt eksempel, gi det du selv ønsker å motta fra andre. Ikke vent på at andre skal gjøre det først. For da vil alle vente på alle andre, og kommer det aldri til å skje. Begynn selv, begynn nå.         


58. Gjør tre ting som vil spare energi og/eller miljøet. F.eks. Heng tøyet på vaskesnoren i stedet for å legge det i tørketrommelen.


59. Søk i ulike kilder (bøker, nettsider, videoer osv.) etter informasjon om å jobbe strukturert. Du kan også bruke engelskspråklige kilder hvis du vil.


60. Rydd opp på sosiale medier. Slutt å følge personer og selskaper som du ikke lenger synes er interessante eller som klager mye og er negative. Følg nye mennesker og bedrifter som du synes er interessante, som er aktive og positive.


Dag 26 - dag 31


76. Inviter noen på kaffe/te, lunsj eller middag.


77. Søk i ulike kilder (bøker, nettsider, videoer osv.) etter informasjon om

selvsabotasje. Du kan også bruke engelskspråklige kilder hvis du vil.


78. Ta en penn og papir. Tenk deg at du befinner deg i en situasjon der du -må- starte en bedrift. (Enten du vil det eller ikke.) Hva slags selskap ville det vært? Skriv dine ideer og planer på papir. Hva slags arbeid ville du gjort? Hvordan ville du gjort markedsføringen? Hva vil navnet være, hvordan vil logoen se ut eller nettsiden. Ville du gjort det alene eller ansatt folk? Osv.


79. Tilby din hjelp til noen. Hjelp den personen på den måten han/hun ønsker å bli hjulpet på. Vet du ikke hvordan den personen ønsker å bli hjulpet? Spør, diskuter.


80. Si unnskyld til noen, fortell hva du ikke gjorde riktig og hva du skal gjøre for å sikre at det ikke skjer igjen.


81. Dyrker du grønnsaker og/eller frukt i hagen og er sjansen stor for at du ikke plukker alt selv? Lag et skilt til å sette i hagen i sommer, slik at folk kan ta kontakt med deg hvis de vil komme og plukke frukt og/eller grønnsaker. Eller et skilt slik at folk vet at de kan ta med seg, det du har lagt fra deg. Ikke kast mat. Du kan gjøre andre veldig glade med det.


82. Hadde du et nyttårsforsett? Hvordan går det? Hvis du har stoppet, ta den opp igjen. Eller sett et nytt mål for resten av året. Start i dag.


83.


84.


85.


86.


87.


88.


89.


90.


- - - 

De neste tre aktivitetene vil bli lagt ut
på nettsiden 31.03.2024, kl. 08.00

- - -